Trailrunning

Trail running

Wat is trailrunning?

Racen over onverharde paden is superzwaar en je zult jezelf veel meer moeten oppeppen dan je zou doen op de weg. Dat is een goede zaak! Belangrijk is dat je beseft waar je aan begint als je de tanden in een trail gaat zetten. Meld je niet aan voor een trailrun als je nog nooit buiten de verharde weg hebt gelopen. Verdiep je ruim van tevoren in het hoogteprofiel en de beschrijving van het parcours. De afstand kan bijvoorbeeld 5 kilometer zijn. Maar moet je ook klimmen en dalen en zo ja, hoe steil zijn de hellingen? Als je 900 hoogtemeters voor de kiezen krijgt, dan krijgt een 5 kilometer een geheel nieuwe dimensie.

Er wordt nu anders dan toen tegen trailrunning aangekeken. Vroeger werd er vanuit de hardloopwereld wat meewarig over gedaan, omdat er hele stukken wandelend werden afgelegd. Tegenwoordig heeft men geaccepteerd dat er soms stukken in een trailrun zijn opgenomen waar zelfs de beste traillopers van de wereld overgaan in wandelen. Het gegeven dat je soms moet wandelen doet geen afbreuk meer aan je prestatie in een trailrun.

Bij hardlopen op een weg loop je langs een liniaal en is elke stap hetzelfde, van de startstreep tot de finishlijn. Dat betekent dat je vooral je quadriceps, bilspieren en hamstrings gebruikt, steeds op dezelfde manier. Bij een trailrun krijg je te maken met bochten, rotsen, wortels en kuilen in het pad. Je moet continue afremmen en versnellen, soms moet je ergens overheen springen. Het pad is glooiend, gaat omhoog en je moet afdalen met trailrunnen. Het pad verandert vaak van richting. En zelfs als het recht is moet je soms van links naar rechts manoeuvreren vanwege de ongelijke ondergrond. Dat betekent dat het cruciaal is om ook de spieren aan de zijkant van je benen en romp te versterken. Je kunt daartoe side-lunges, eenbenige deadlifts en squatoefeningen in je trainingsplan opnemen.

Kortom trailrunning is een expertise.

Een trailrun trainer kan adviseren over techniek, veiligheid, uitrusting, heeft een gedegen kennis van ehbo en heeft een reanimatie diploma en is didacties geschoold om kennis vaardigheden op een verantwoorde manier over te brengen op de deelnemers en hij is op de hoogte van de gedragscode’s die er gelden voor trailrunners.

Wel kan trailrunning een goede basis vormen voor prestaties die op een later tijdstip op de weg plaats gaan vinden.

Trail lopen is een beleving.

  • Je word een met de natuur om je heen
  • Je zintuigen worden geprikkeld door geuren, zonneschijn, regen
  • Meer lopen op gevoel
  • Tijd is van minder belang
  • Afzien en doorbijten met de voldoening achter af
  • Laat je ego thuis
  • geniet

Als gediplomeerd trailrun coach kan ik je begeleiden om je doelen te bereiken.